Drivkraften bakom effektiv byggservice kommer från sociala möten och eget ansvar
För närmare 20 år sedan började Peter Ekelund arbeta som lärling på JW Rörservice. Idag arbetar han främst med byggservice och trivs i den varierade vardagen där han ständigt träffar nya människor och arbetar i olika miljöer.
JWs serviceavdelning arbetar förebyggande genom att planera underhåll av fastigheter som resulterar i garanterad hög standard för hyresgäster. De arbetar även med mer akuta uppdrag som exempelvis kan innefatta reparation av rör som orsakat läckage. Arbetssättet innebär många miljöombyten och varierade arbetsuppgifter.
– Det är sällan man är på ett bygge i mer än tre månader. Vi arbetar utifrån en gemensam kalender och samarbetar mycket när vissa har mer eller mindre framför sig, berättar Peter.
Just nu arbetar Peter med Frescatihallen där JW är anlitade på ett omfattande projekt med Heving & Hägglund som beställare. Större projekt innebär att personer från olika yrkesgrupper arbetar tillsammans och det gäller att anpassa sig efter varandra. Många situationer behöver lösas på plats och det är viktig att kunna ta snabba beslut i många lägen.
– Vi arbetar till exempel nära både snickare och plattsättare. Det är ofta som vi måste förhålla oss till varandra eftersom många av arbetsuppgifterna ska klaffa. Det gäller att kommunicera när det är små marginaler, ibland handlar det om millimeter.
I och med att arbetsplatserna varierar träffar Peter många olika människor. Både kunder och andra verksamma personer i branschen. Vissa dagar är han på stora nyproduktioner för att anpassa avloppssystem medan han andra dagar är hemma hos någon för att lufta element eller byta blandare.
– Jag har mycket direktkontakt med våra kunder vilket jag uppskattar. Jag vill gärna veta bakgrunden till våra projekt för att kunna sätta mig in ordentligt. Det gör allt roligare, säger Peter.
Det är en fördel att arbetet fortlöper under eget ansvar när det ofta gäller att vara flexibel och kunna rycka ut när behovet är akut. Vissa projekt går genom arbetsledare men byggservice kan man inte alltid planera för. Det är de uppdragen som Peter uppskattar mest.
– Det är roligt att kunna glädja sina kunder genom att ge snabb och flexibel service, avslutar Peter.
